درس ششم
من طلب التجارة استغنی عن الناس«کسی که وارد کار تجارت شود،ازمردم بی نیازمی شود»
امام حسین(ع)
خلاصه مطالب
مبحث مادراین فصل بازاریابی:بسیاری بازاریابی را به معنی فروش یاتبلیغات می دانند،درحالی که مفهوم بازاریابی فراتراز فروش وتبلیغات است.به طور ساده میتوان گفت که هنر پیدا کردن مشتریان بالقوه برای محصولات یاخدمات خود ساده ترین روش ممکن است.
برای شناخت عنصربازاریابی چهار عنصررا معرفی می کنیم:1- محصول2-قیمت3-ارتقا
4-مکان
بازار به گروههای مختلف مردم تعلق دارد.
همان گونه که می دانید،ماانسانهاباهمدیگرمتفاوتیم.به همین دلیل،سلیقه های مختلفی نیز داریم.درنتیجه،درخریدوانتخاب جنس وکالا نیز به شیوه های مختلفی برخوردمی کنیم.ازنظر بازاریابی پنج عامل عمده وجوددارد:1-سن2-طبقه اجتماعی3-محل4-فرهنگ ومذهب
مادر بازاریابی باید بدانیم مشتریان چه میخواهند به همین دلیل میتوانیم به دو روش درباره خواسته بازار ومشتریان تحقیق کنیم:روش اول تحقیق میدان است که خودمان به دنبال گردآوری وجمع آوری اطلاعات می رویم
روش دوم تحقیق کتابخانه ای است که از نتایج تحقیقات یگران استفاده می کنیم.
پایه واساس بازاریابی خوب وموفق،انتخاب صحیح محصول برای فروش است.اگرکالا یاخدمات خوب و مناسبی انتخاب قوانین طلایی را که دراینجا به آنهااشاره می شود ارعایت کنید،دربازاریابی وفروش محصولات خود موفق خواهید بود واما چهار قانون طلایی:1-قانون اول:بازار محورباشید،نه محصول محور2-به اجزای محصول خود توجه بیشتری کنید3-منحنی عمرمحصول خودرابشناسید4-محصولاتی تولیدکنید که متفاوت بامحصولات رقیبان باشند.
قیمت:تنها عنصر بازاریابی که درآمد ایجاد میکند.
تقاضا:مقداری است که مصرف کنندگان می خواهند بخرند.
عرضه:مقداری که تولید کنندگان می خواهند بفروشند.
تعادل:نقطه ای است که تولیدکنندگان ومصرف کنندگان بر آن توافق دارند.
روش های قیمت گذاری:
الف)قیمت گذاری بازار محور
1)قیمت گذاری نفوذی
2)قیمت گذاری گران
3)قیمت گذاری مخرب
4)تبعیض در قیمت
5)قیمت گذاری با توجه به رقیب
ب)قیمت گذاری بالاتر از هزینه
تبلیغات عبارت است از پیام دهی درباره شرکت یا محصولات آن.
تبلیغات می تواند به دو صورت آگاه کننده یا متقاعد کننده باشد.
توسعه با استفاده از رسانه های تبلیغاتی
1-تلوزیون
2-رادیو
3 -روزنامه ها ومجلات
4-پوسترها-تابلوهای خیابانی وجاده ای
5-سینما
6-بروشور وبسته های پستی
7-سایتهای اینترنتی
شش روش برای بهبود فروش
1-دادن محصولات به عنوان جایزه
2-تخفیف در فروش
3-طرح مسابقه درباره ی محصول
4-اعطای جایزه
5-آزمایش محصول
6-تبلیغ در محل فروش
مکان – جایی است که محصولات به فروش می رسد.
کانالهای توزیع به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم می باشد..
کانالهای توزیع محصول
1-تولید کننده،عمده فروش،مصرف کننده
2-تولید کننده،عمده فروش،خرده فروش،مصرف کننده
3-تولید کننده،خرده فروش،مصرف کننده
4-تولید کننده،مصرف کننده
سوالات
1-بازاریابی راتعریف کنید؟
2-چهارعنصربازاریابی رانام ببرید.
3-پنج عامل عمده که باعث شده مردم به گروهها وبخشهای مختلف تقسیم بشوند رانام ببرید.
4-قیمت چیست؟
5-تعادل چیست؟
6-عرضه چیست؟
7-روش های قیمت گذاری را نام ببرید.
8-توسعه با استفاده از رسانه های تبلیغاتی را نام ببرید.
9-شش روش عمده برای بهبود فروش وجود دارد را نام ببرید.
10-کانالهای توزیع محصول را نام ببرید.
جای خالی
الف)درتحقیق..........اطلاعات موردنیازبرای بازاریابی راخودمان گردمی آوریم.
ب)پایه واساس بازاریابی خوب وموفق،...........................است.
ج)تبلیغات عبارت است از درباره ی شرکت یا محصولات آن.
د)تبلیغات می تواند به دو صورت............. یا............... باشد.
ه)کانالهای توزیع محصول می تواند به دو صورت ........... یا .............. باشد.
چهار گزینه ای
1) روشهای جمع آوری اطلاعات مانند پرسشنامه،نظرسنجی تلفنی وپستی واینترنتی ازکدام نوع تحقیات است؟
الف)تحقیق کتابخانه ب)تدوین پرسشنامه ج)تحقیق میدانی د) هرسه گزینه
2) معمولا موفق ترین کسب وکارها وشرکت هاکدام اند؟
الف)محصولاتی که متفاوت بامحصول رقیبان باشد ب)کسب وکاری که بازارمحورند
ج)شرکتی که نام محصولش گیراجذاب باشد د)شرکتی قیمت محصولش پایین باشد
3) به مقدارمحصولاتی که تولیدکنندگان می توانند برای فروش تولیدکنند چه نام دارد؟
الف)تقاضا ب) نخست ج) عرضه د) تعادل
4)تعادل نقطه ای است که ................ و................. برآن توافق دارند.
الف) تولید کنندگان-مصرف کنندگان ب) خرده فروش-عمده فروش
ج)مشتری-خدمات د)رقیبان-تولید کنندگان